Nye trygghetsalarmer til Nordmøre
Det analoge telenettet i Norge er under utfasing, noe som blant annet betyr at alle gamle trygghetsalarmer må digitaliseres. aPOINT ble innleid som rådgivere da IKT Orkidé og Kristiansund kommune skulle innføre felles velferdsteknologi i Orkidé-kommunene.
Komplekst, men nødvendig
Oppdragsgiver Nordmøre Regionråd ORKidé /IKT ORKidé er, i samarbeid med Kristiansund kommune, i gang med anskaffelser av digitale trygghetsalarmer og tilhørende digital mottakssentral. Dette skal gi gevinster som tidsbesparelse, økt sikkerhet og kvalitet, samt lavere kostnader. Myndighetenes forventning er at velferdsteknologi skal inngå i tjenestene til alle norske kommuner innen 2020.
Prosjektet er komplekst og krever god samhandling og kunnskapsarbeid.
-Som rådgivere i forprosjektet har aPOINT bidratt i planprosess og rapportering, for å sikre at prosjektet kunne gjennomføres på et solid grunnlag, med klare planer og en klar ansvarsfordeling, opplyser aPOINTS rådgiver i prosjektet, Line Ekanger.
Veien til en tryggere helsesektor
Enhetsleder i Kristiansund kommune, Kjetil Leirbekk, er blant dem som har fulgt prosjektet tett. Han mener at innføringen av digitale trygghetsalarmer ikke vil medføre de store endringene for brukerne, men at prosjektet viser retningen mot en spennende fremtid for helse- og omsorgssektoren.
-Dette gir oss mange muligheter for fremtiden. Vi kommer til å mangle hender, og må løse oppgavene våre annerledes enn i dag. Den eneste farbare veien er via teknologi. Etter hvert kan vi ta i bruk flere muligheter, blant annet innen smarthusteknologi og medisinsk overvåkning, for å serve brukerne bedre, sier han.
Med bedre digitale tjenester ser han at fremtidens brukere vil slippe å reise til sykehuset eller fastlegen for å sjekke relativt enkle ting som blodtrykk og blodsukker. I stedet gjøres dette hjemme. Teknologien kan også på sikt brukes til å regulere varmen i boligen, og å dekke andre hverdagsbehov som gjør livet litt enklere.
Samler trådene i DMS-et
Ikke bare skulle man skaffe utstyret og etablere en sentral – man måtte også innpasse prosjektet til andre prosesser som skjer samtidig; Regionalt senter for helseinnovasjon og planlegging av innholdet i Distriktsmedisinsk senter (DMS) i Kristiansund.
For å kunne motta alarmer og sørge for at hjemmetjenesten eller andre rykker ut ved reelle alarmer, må alarmene ha tilknytning til et responssenter. Siden responssenteret inngår i satsningsområdene for det planlagte DMS-et i Kristiansund, blir responssenter for velferdsteknologi integrert i regionalt senter for helseinnovasjon.
Å få ting til å fungere
Med innføring av ny teknologi kommer behovet for tjenesteinnovasjon, opplæring og testing av prosesser og rutiner. I praksis betyr det blant annet at systemet må «gås inn» av dem som skal bruke det – og at brukerne må bli trygge på den nye teknologien. Ved å samarbeide om opplæring og testing, får nordmørskommunene en effektiv, trygg og økonomisk løsning som fungerer.
Veien videre
Leirbekk er fornøyd med innsatsen som aPOINT har gjort i prosessen.
-De har hjulpet oss med prosjektgjennomføring, fremskaffelse av dokumentasjon og beregninger av gevinstrealisering. Vi har vært veldig fornøyde. De har vært «på» hele tiden, og levert det vi forventet og vel så det.
Når prosjekter går over i driftsfase, trekker aPOINT seg vanligvis ut som rådgivere. Innføring av trygghetsalarmer nærmer seg realisering. IKT ORKidé har inngått avtale med Doro Care for leveranse av trygghetsalarmer og andre velferdsteknologiske sensorer til ORKidé-kommunene. Målet er idriftsettelse av responssenteret 1. januar 2018.